Polsko - Niemiecka Izba Przemysłowo - Handlowa wspólnie z mecenas Beatą Donay z kancelarii WENDLER TREMML zapraszają Państwa na szkolenie online pt. "Transgraniczne użyczanie pracowników do Niemiec - nowe przepisy i obowiązki w świetle zmian prawnych".
Webinar odbędzie się dnia 15.10.2025 w godzinach 11:00 - 15:30.
OPIS SZKOLENIA:
Z początkiem tego roku zniesiony został wymóg formy pisemnej dla umowy o użyczanie pracowni-ków, co stanowi duże ułatwienie dla firm użyczających pracowników, w szczególności w kontekście transgranicznym. Niemniej należy mieć na uwadze, że nadal jeszcze przed użyczeniem pracownika musi dojść do skutku umowa z użytkownikiem. Z początkiem roku 2025 weszły też w życie ułatwienia dotyczące formy poświadczania warunków pracy przez pracodawcę, które także będą tematem szkolenia.
Federalna agencja pracy jako urząd sprawujący nadzór nad agencjami pracy tymczasowej zmieniła niedawno reprezentowane dotychczas stanowisko w kwestii rezygnacji z prowadzenia kont czasu pracy dla pracowników tymczasowych. Stawiane są też przez nią od niedawna nowe wymogi pod względem treści umowy o użyczanie pracowników. Również te istotne zmiany zostaną przedstawione w ramach szkolenia.
Podczas szkolenia otrzymają Państwo konkretne wskazówki jak stosować nowe przepisy w praktyce, aby mieć pewność, że są one właściwie wdrażane w codziennej pracy.
PROGRAM:
I. Zniesienie wymogu formy pisemnej dla umów o użyczanie – ułatwienia i skutki dla praktycznej działalności
II. Przełożenie obowiązku zgłaszania pracownika w Urzędzie Celnym na firmę użyczającą
1. Zmiana przepisów
2. Gdzie, jak i kiedy należy zgłosić pracownika użyczanego transgranicznie do Niemiec?
3. Niezbędne dane w zgłoszeniu
4. Obowiązek zgłaszania zmian danych
5. Konsekwencje w przypadku niespełnienia obowiązku zgłoszenia
III. Wymogi odnośnie treści umowy o użyczanie pracowników
1. Określenie umowy jako umowa o użyczanie
2. Podanie w umowie branży, do której należy użytkownik
IV. Obowiązek konkretyzacji i informowania pracowników
1. Właściwy sposób konkretyzowania pracowników przed ich użyczeniem
2. Poszerzone wymogi odnośnie treści informacji przekazywanej pracownikowi
V. Możliwość prowadzenia konta czasu pracy dla pracowników użyczanych – zmiana dotychczasowych wymogów Agencji Pracy
1. Warunki wprowadzenia konta czasu pracy dla pracowników tymczasowych w przypadku zastosowania zasady równego traktowania (equal treatment, equal pay)
2. Ważna zmiana odnośnie możliwości odbiegnięcia od prowadzenia konta czasu pracy na życzenie pracownika w przypadku stosowania układów zbiorowych pracy branży pracy tymczasowej
VI. Nowe orzecznictwo / praktyczne wskazówki
VII. Pytania uczestników
GRUPA DOCELOWA:
Szkolenie skierowane jest do przedstawicieli agencji pracy tymczasowej oraz firm wielobranżowych, posiadających zezwolenie na użyczanie pracowników w Niemczech i firm użyczających pracowników transgranicznie do Niemiec.
KOSZT SZKOLENIA:
Firmy członkowskie AHK Polska:
800 PLN + VAT
Firmy nieczłonkowskie AHK Polska:
1.100 PLN + VAT
Prelegentka
Beata Donay (ur. Kośny)
Ukończyła prawo na Uniwersytecie w Kolonii. Od roku 2004 jest dopuszczona do zawodu adwokata. W tym samym roku podjęła ona też działalność w kancelarii WENDLER TREMML. Pani Mecenas Donay zajmuje się głównie obsługą prawną przedsiębiorstw realizujących przedsięwzięcia gospodarcze za granicą, w szczególności obsługą prawną polskich przedsiębiorstw w ramach ich działalności na rynku niemieckim. Spektrum doradztwa obejmuje obok wszelkich kwestii prawa pracy i delegowania pracowników przede wszystkim doradztwo w zakresie prawa budowlanego, a także obsługę prawną w związku z tworzeniem oddziałów i spółek-córek w Niemczech. Poza tym specjalizuje się ona w międzynarodowym prawie handlowym, prawie spółek handlowych oraz w prawie dotyczącym użyczania pracowników.
Kancelaria WENDLER TREMML zajmuje się od ponad 20 lat obsługą prawną przedsiębiorstw z Europy Środkowej i Wschodniej. Specjalizacją kancelarii jest polsko-niemiecki obrót prawny. Głównym obszarem działalności kancelarii jest doradztwo w zakresie zakładania i rozbudowy działalności gospodarczej w Niemczech i innych krajach Unii Europejskiej. Poprzez współpracę ze spółką rewidentów gospodarczych i radców podatkowych jak również poprzez współpracę z międzynarodową siecią kancelarii partnerskich – Geneva Group International (GGI) – kancelaria zapewnia wszechstronną obsługę prawną z uwzględnieniem większości światowych systemów prawnych. Do grona klientów kancelarii należy wiele polskich przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą na skalę międzynarodową.