AHK Polska: Jakie projekty i inicjatywy mBank realizuje obecnie, które mogą być szczególnie interesujące dla klientów biznesowych i korporacyjnych?
Pascal Ruhland: W naszej nowej strategii „Cała naprzód!” dużo miejsca poświęcamy bankowości korporacyjnej. Zdiagnozowaliśmy sześć strumieni wzrostu, czyli perspektywiczne branże, w których chcemy wspierać firmy. Są to np. transformacja energetyczna i technologiczna, cyfryzacja, gospodarka zdrowia i czasu wolnego czy obronność.
Równolegle inwestujemy w rozwiązania technologiczne, które mają ułatwiać przedsiębiorcom ich codzienną działalność. Jednym z kluczowych projektów, nad którym obecnie pracujemy jest nowa odsłona bankowości internetowej dla klientów korporacyjnych. Będzie to przestrzeń do pracy dopasowana do potrzeb firm, z intuicyjną nawigacją i możliwością personalizacji. W nowym systemie codzienną pracę ułatwi też asystent AI. Podpowie, przeprowadzi przez procesy, a nawet uzupełni dane w przelewach i wnioskach. Naszym celem jest stworzenie środowiska, które realnie wspiera codzienną pracę firm.
Jednym z filarów naszej strategii jest doskonałość w obsłudze klienta. Dlatego uruchomiliśmy projekt, którego celem jest ułatwianie klientom codziennej współpracy z bankiem. Chcemy, by każda interakcja z nami, niezależnie od kanału, była spójna, prosta i dopasowana do potrzeb klienta. Naszą ambicją jest zaoferowanie najlepszego na polskim rynku doświadczenia dla klientów korporacyjnych. Wierzymy, że pozwoli to na długofalowe budowanie trwałych relacji i zwiększenie naszych udziałów w rynku.
Rozwijamy także naszą ofertę mobilnych terminali płatniczych. Już w tym roku udostępnimy klientom firmowym banku taką usługę zintegrowaną z aplikacją mobilną banku. Dzięki temu przedsiębiorca korzystający z naszych usług będzie miał dostęp do narzędzi wspierających rozwój jego biznesu z jednego miejsca – aplikacji mBanku i nie będzie musiał wchodzić w relację z zewnętrznym dostawcą oprogramowania.
AHK Polska: Jak mBank ocenia sytuację gospodarczą w Polsce i Europie w drugiej połowie 2025 roku? Na jakie trendy i wyzwania szczególnie zwracacie Państwo uwagę?
PL: Polska gospodarka w 2025 roku rozwija się bardzo dynamicznie. Spada inflacja, rośnie konsumpcja i aktywność inwestycyjna. Europa rozwija się umiarkowanym tempem – spodziewamy się wzrostu zbliżonego do 1% w 2025 r. oraz 1,5% w 2026 r. Choć dynamika jest niższa niż w Polsce, to obserwujemy stopniowe ożywienie gospodarcze po okresie spowolnienia, z lepszymi wynikami zwłaszcza w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Wyzwania, takie jak napięcia polityczne i transformacja energetyczna, są nadal obecne, ale gospodarka europejska wykazuje odporność i perspektywy na kolejne lata są optymistyczne.
AHK Polska: Jakie znaczenie dla mBanku mają relacje z przedsiębiorstwami działającymi na styku gospodarki polskiej i niemieckiej?
PL: Naszą ambicją, zgodnie z nową strategią „Cała Naprzód”, jest bycie bankiem pierwszego wyboru nie tylko dla firm z Niemiec, ale również z całego obszaru DACH.
W ramach strategii stawiamy na pogłębienie współpracy z naszym głównym udziałowcem – Commerzbankiem, oferując jeszcze więcej korzyści – zarówno firmom niemieckim działającym w Polsce, jak i klientom mBanku, którzy rozwijają swoją działalność poza Polską, w Niemczech lub innych krajach. Chcemy, aby nasi klienci mogli w pełni wykorzystywać potencjał międzynarodowej obecności Commerzbanku – zarówno w zakresie dostępu do lokalnych rynków, jak i profesjonalnego wsparcia w prowadzeniu działalności transgranicznej.
Relacje z przedsiębiorstwami działającymi na styku gospodarki polskiej i niemieckiej mają dla mBanku duże znaczenie. Z jednej strony ze względu na relacje gospodarcze naszych krajów, ale również dlatego, że należymy do grupy Commerzbanku, czyli drugiego co do wielkości banku komercyjnego w Niemczech. Jako instytucja finansowa od lat zaangażowana w obsługę podmiotów o międzynarodowym zasięgu – szczególnie tych aktywnych na rynkach Polski i Niemiec – widzimy w tej współpracy nie tylko potencjał biznesowy, ale też szansę na rozwój innowacyjnych usług finansowych oraz transfer najlepszych praktyk.
Przedsiębiorstwa operujące między tymi rynkami napędzają inwestycje, innowacje i eksport, a my konsekwentnie wspieramy ich ekspansję, finansujemy projekty transgraniczne oraz oferujemy dostęp do nowoczesnych rozwiązań bankowych w obu krajach. Jako część grupy kapitałowej mającej międzynarodowe DNA, rozumiemy, jak istotne jest tworzenie mostów biznesowych między polską i niemiecką gospodarką. Utrzymywanie silnych i partnerskich relacji z tym segmentem firm oznacza dla mBanku umacnianie pozycji lidera w finansowaniu transgranicznej przedsiębiorczości, a dla naszych klientów dostęp do infrastruktury bankowej, która odpowiada na ich potrzeby.
AHK Polska: Podczas gali jubileuszowej zasiadacie Państwo w jury i oddajecie głos na jednego z pięciu finalistów Polsko-Niemieckiej Nagrody Gospodarczej. Jakie kryteria są dla Was szczególnie istotne przy wyborze laureata?
PL: Dla mnie najważniejszym kryterium przy wyborze laureata Polsko-Niemieckiej Nagrody Gospodarczej jest zdolność do wykazania prawdziwie dwustronnego charakteru działalności i rzeczywistego wpływu zarówno na rynek polski, jak i niemiecki. To właśnie ten transgraniczny „DNA” czyni tę nagrodę wyjątkową.
Jednocześnie uważam, że decydujące znaczenie ma nie tylko obecność w obu krajach, ale sposób działania – innowacyjny, tworzący długoterminową wartość dla klientów i społeczeństwa. W mBanku, dzięki silnemu niemieckiemu akcjonariatowi i nieustannemu dążeniu do cyfrowych innowacji, widzimy, jak połączenie międzynarodowej współpracy ze świeżymi pomysłami może przynosić realny rozwój i postęp.
Podsumowując: najsilniejszymi kandydatami są ci, którzy reprezentują polsko-niemiecką współpracę, a jednocześnie udowadniają, że potrafią wprowadzać innowacje i kształtować przyszłość swojej branży.