AHK Polska: DKV Mobility jest od lat aktywnym partnerem biznesu w Europie. Jakie kluczowe projekty realizujecie obecnie na polskim i niemieckim rynku i które z nich są dla Państwa priorytetem?
Anna Biekionis: Naszym priorytetem jest rozwój usług, które realnie wspierają transformację flot w kierunku zrównoważonej mobilności. Po pierwsze – rozszerzamy dostępność EETS, czyli europejskiego systemu opłat drogowych, który już dziś obejmuje 15 krajów. Po drugie – rozwijamy rozwiązania cyfrowe, takie jak DKV Live, DKV Analytics czy FMS, które wspierają menedżerów flot w analizie i optymalizacji kosztów. Trzecim obszarem jest dostęp do różnych źródeł energii – nie tylko tych tradycyjnych, ale przede wszystkim paliw alternatywnych i elektromobilności. W Polsce mamy dziś 93-procentowe pokrycie sieci ładowarek dla EV, a w całej Europie ponad 1 milion punktów ładowania. Naszym najważniejszym zadaniem jest, aby wraz z rozwojem infrastruktury sieć akceptacji DKV Mobility była zawsze dostępna dla naszych klientów.
AHK Polska: Żyjemy w okresie dużej niepewności geopolitycznej i gospodarczej. W jaki sposób DKV planuje swoją przyszłość w tak zmiennym otoczeniu i jak przygotowujecie się na wyzwania nadchodzących lat?
AB: Rynek transportowy funkcjonuje dziś pod dużą presją – rosnących kosztów paliw, niepewności regulacyjnej, niedoboru kierowców czy niestabilnej sytuacji geopolitycznej. Naszą odpowiedzią jest elastyczność i dywersyfikacja usług. Stale inwestujemy w narzędzia cyfrowe, które pozwalają klientom lepiej zarządzać flotą i kosztami w czasie rzeczywistym. Równocześnie budujemy szeroką sieć akceptacji – od tradycyjnych stacji paliw, przez punkty ładowania EV, po stacje paliw alternatywnych – tak, aby nasi klienci mieli zawsze wybór. Rozwijamy też usługi wspierające raportowanie ESG, bo wiemy, że oczekiwania regulacyjne i rynkowe w tym zakresie będą tylko rosły.
AHK Polska: Zielona transformacja staje się jednym z kluczowych wyzwań dla biznesu. Jaką rolę w tej transformacji odgrywa DKV Mobility i jakie rozwiązania oferujecie klientom, którzy chcą działać bardziej zrównoważenie?
AB: Chcemy być partnerem numer jeden dla firm w drodze do zrównoważonej mobilności. Oferujemy klientom pełne portfolio usług – od kart paliwowych obejmujących także paliwa alternatywne, przez dostęp do jednej z największych w Europie sieci ładowania pojazdów elektrycznych, po narzędzia cyfrowe umożliwiające monitorowanie emisji i raportowanie ESG. Już dziś w Polsce oferujemy ponad 4 300 stacji paliw alternatywnych i 12 000 punktów ładowania EV. Wierzymy, że zrównoważona mobilność nie jest wyborem przyszłości, lecz koniecznością teraźniejszości, dlatego rozwój naszych usług w tym obszarze traktujemy priorytetowo.
AHK Polska: Jakie główne trendy będą według Państwa kształtować rozwój branży transportowej w najbliższych latach?
AB: Na podstawie naszych badań i obserwacji rynku można wskazać cztery główne trendy. Po pierwsze – stała presja kosztowa i potrzeba optymalizacji, szczególnie w obszarze paliw i opłat drogowych. Po drugie – rosnąca rola elektromobilności i paliw alternatywnych, zwłaszcza w segmencie flot osobowych i dostawczych, które są najbardziej otwarte na elektryfikację. Po trzecie – digitalizacja procesów zarządzania flotą i rosnące znaczenie danych w podejmowaniu decyzji. Po czwarte – wymogi środowiskowe i raportowanie ESG, które stają się standardem w całej Europie i będą silnie wpływać na inwestycje flotowe.
AHK Polska: Podczas gali jubileuszowej zasiadacie Państwo w jury i oddajecie głos na jednego z pięciu finalistów Polsko-Niemieckiej Nagrody Gospodarczej. Jakie kryteria są dla Was szczególnie istotne przy wyborze laureata?
AB: Dla nas najważniejsze są trzy elementy. Po pierwsze – innowacyjność, czyli zdolność do wprowadzania rozwiązań, które zmieniają rynek i odpowiadają na wyzwania przyszłości. Po drugie – wpływ na zrównoważony rozwój, zarówno w wymiarze środowiskowym, jak i społecznym. Po trzecie – wartość dla klientów i partnerów, czyli realna poprawa efektywności, bezpieczeństwa i jakości współpracy. Nagroda ma uhonorować nie tylko sukces gospodarczy, ale także odpowiedzialność i długofalową wizję rozwoju.