AHK Polska: Jakie kluczowe projekty i inwestycje, T-Mobile obecnie realizuje w Polsce, szczególnie w obszarze transformacji cyfrowej i nowych technologii?
Andreas Maierhofer: Jako część Grupy Deutsche Telekom – największego operatora telekomunikacyjnego na świecie – mogę śmiało powiedzieć, że naszą ogromną siłą są ciągłe inwestycje w przyszłość. W ciągu ostatniej dekady zainwestowaliśmy w Polsce ponad 15 miliardów złotych w technologię, co przekłada się na ponad 1 miliard złotych rocznie.
W efekcie T-Mobile Polska jest dziś liderem transformacji cyfrowej, realizując imponującą rozbudowę sieci 5G – jedną z najszybszych i najbardziej rozległych w Europie. Od początku 2024 r., kiedy rozpoczęliśmy rollout 5G Bardziej – w ciągu zaledwie niewiele ponad roku uruchomiliśmy ponad 4300 stacji bazowych, dzięki którym dotarliśmy z zasięgiem tej sieci do ponad połowy populacji Polski. W 2025 roku wykonaliśmy kolejny ogromny krok, inwestując ponad 780 milionów złotych w pozyskanie w aukcji bloków częstotliwości 700 i 800 MHz w, co pozwala nam jeszcze bardziej zwiększyć zasięg i jakość sieci. Oznacza to lepszą jakość usług nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach i na obszarach wiejskich a także dostęp do nowoczesnych cyfrowych doświadczeń dla klientów w kolejnych zakątkach Polski. Dzięki tym działaniom możemy oferować im najwyższą jakość sieci, co potwierdzają liczne nagrody, w tym przyznanie T-Mobile nagrody za najszybszą sieć mobilną w Polsce w rankingu Speedtest.net oraz uznanie naszej sieci za najbardziej niezawodną.
W naszą strategię rozwoju wpisuje się także kolejny rodzaj inwestycji: w sztuczną inteligencję. Nieustannie inwestujemy w narzędzia AI, które usprawniają naszą działalność w wielu obszarach – od wsparcia naszych konsultantów w trosce o klienta po cyberbezpieczeństwo. Na przykład nasze nowe rozwiązanie AI dla konsultantów zapewnia im natychmiastowy dostęp do kluczowych informacji o procedurach, co przekłada się na szybszą i bardziej płynną obsługę klienta. Oferujemy także klientom zaawansowane narzędzia oparte na AI, takie jak Magenta AI – wirtualny asystent dostępny w aplikacji My T-Mobile, a wcześniej, także w ramach Magenta Moments, rozdaliśmy tysiącom Polaków roczne bezpłatne licencje na usług ę Perplexity AI Pro.
Podsumowując: nie tylko budujemy sieci, ale kształtujemy cyfrową przyszłość Polski, dostarczając infrastrukturę i rozwiązania niezbędne do jej rozwoju.
AHK Polska: Jak ocenia pan perspektywy rynku telekomunikacyjnego w Polsce i Niemczech w drugiej połowie 2025 roku? Które trendy będą miały największe znaczenie?
AM: Rynki telekomunikacyjne w Polsce i Niemczech wyglądają bardzo obiecująco w perspektywie drugiej połowy 2025 roku. Patrząc w przyszłość, trzy filary będą kształtować kierunek rozwoju branży: koncentracja na kliencie, integracja sztucznej inteligencji oraz usługi konwergentne.
Na silnie konkurencyjnym rynku polskim przekraczanie oczekiwań klientów nie jest już opcją – to konieczność. Doświadczenie klienta buduje lojalność, a sukces zależy od zapewnienia najwyższej jakości i niezawodności połączeń.
Sztuczna inteligencja przestała być projektem pilotażowym – stała się kluczowym narzędziem pracy. Zaawansowane rozwiązania AI optymalizują działanie sieci dzięki rozwiązaniom predictive maintanance i zarządzaniu ruchem, zapewniając jej najwyższą jakość i niezawodność. AI rewolucjonizuje również obsługę klienta, ponieważ nie tylko pomaga nam w rozwiązywaniu problemów, ale nawet ich identyfikacji zanim wywołają jakiekolwiek zakłócenia w pracy sieci – co poprawia jakość doświadczeń klientów, ale także pozwala efektywniej zarządzać siecią i chronić ją przed zagrożeniami cybernetycznymi.
A skoro mowa o cyberbezpieczeństwie – wraz z postępującą cyfryzacją gospodarki i społeczeństwa, jego znaczenie rośnie i coraz więcej klientów poszukuje partnerów, którzy zapewnią im najwyższej klasy rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Dlatego intensywnie inwestujemy w ten obszar i tworzymy rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby nawet najbardziej wymagających odbiorców korporacyjnych. A następnie, tę samą najwyższą jakość udostępniamy wszystkim naszym klientom, bez względu na wielkość ich biznesu, żeby absolutnie każdy z nich mógł powierzyć nam swoje bezpieczeństwo.
I na koniec – usługi konwergentne ewoluują z prostych pakietów w pełni zintegrowane ekosystemy cyfrowe. Przedsiębiorstwa w szczególności poszukują partnerów oferujących obok tradycyjnych usług telekomunikacyjnych także rozwiązania z zakresu chmury obliczeniowej, łączności IoT, i transformacji cyfrowej. Przyjęcie tej konwergencji pozwala nam tworzyć dodatkową wartość i umocnić pozycję w coraz bardziej cyfrowym świecie.
AHK Polska: Rozwój sieci 5G i usług opartych na sztucznej inteligencji otwiera nowe możliwości zarówno dla biznesu, jak i konsumentów. W jaki sposób T-Mobile integruje te technologie ze swoją strategią?
AM: Dostęp do sieci to dziś podstawowe prawo człowieka – głęboko w to wierzymy. Wraz ze wzrostem potrzeb ludzi, 5G staje się fundamentem, który pozwala nam to prawo urzeczywistniać. Rozbudowa sieci piątej generacji to nie tylko kwestia zasięgu, choć oczywiście przede wszystkim chcemy, by każdy miał dostęp do sieci, niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Jednak dla komfortu naszych klientów niemniej ważne są jakość i niezawodność. Naszym celem jest dostarczanie usług, które naprawdę ich usatysfakcjonują: szybkich, płynnych i niezawodnych, co umożliwia na właśnie 5G.
Poza tym, co widzimy już dziś, 5G otwiera zupełnie nowe możliwości technologiczne. Umożliwia zaawansowane zastosowania, takie jak sieci kampusowe dla firm czy tzw. network slicing, czyli tworzenie spersonalizowanych, wirtualnych sieci na potrzeby konkretnych zastosowań. Oferujemy te innowacyjne rozwiązania naszym klientom, otwierając przed nimi nowe możliwości rozwoju. Co istotne, idealnie wpisuje się to w nasze podejście, by traktować usługi connectivity jako bazę do oferowania szerokiej gamy produktów cyfrowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów i ich firm, tworząc dodatkową wartość na bazie każdego z tych elementów i by rozwijać się razem z naszymi klientami.
Równolegle wykorzystujemy sztuczną inteligencję w wielu obszarach naszej działalności. Od automatyzacji obsługi klienta po optymalizację działania sieci – AI pomaga nam obsługiwać ludzi szybciej i lepiej. A poprzez nasz program zaangażowania Magenta Moments łączymy łączność 5G z personalizacją opartą na AI, przekształcając klientów w prawdziwych fanów marki. Nie jesteśmy już tylko firmą telekomunikacyjną – jesteśmy partnerem transformacji cyfrowej, konkurującym z najlepszymi firmami technologicznymi na świecie. Przyszłość wygląda niezwykle obiecująco, gdy potężna technologia spotyka się z ludzką kreatywnością i troską.
AHK Polska: Jak ważna jest współpraca z klientami korporacyjnymi i instytucjami międzynarodowymi, w tym firmami działającymi na styku gospodarek Polski i Niemiec, dla T-Mobile?
AM: Taka współpraca jest dla nas w T-Mobile absolutnie kluczowa. Przede wszystkim dobre zrozumienie i współdziałanie między dostawcami usług telekomunikacyjnych a instytucjami rządowymi jest niezbędne, aby systemowo przeciwdziałać zagrożeniom cybernetycznym i zapewnić bezpieczeństwo polskiemu społeczeństwu oraz polskim firmom. Ale to dopiero początek. Jako innowacyjna firma technologiczna, będąca częścią największej grupy telekomunikacyjnej na świecie i mająca dostęp do globalnego know-how, oferujemy znacznie więcej nie tylko klientom indywidualnym, ale także sektorowi publicznemu – wiedzę ekspercką z zakresu cyberbezpieczeństwa, infrastruktury IT i technologii telekomunikacyjnych, które wzmacniają krajobraz bezpieczeństwa Polski. Jesteśmy również mocno zaangażowani w budowę infrastruktury cyfrowej dla naszego kraju – zarówno sieci mobilnych i stacjonarnych, jak i infrastruktury chmurowej oraz centrów danych – które stanowią fundament bezpieczeństwa i łączności w całej Polsce.
Patrząc poza Polskę, Europa znajduje się w centrum cyfrowej rewolucji. Aby przewodzić, a nie podążać, musimy działać zdecydowanie. Oznacza to konieczność tworzenia rozwiązań regulacyjnych sprzyjających współpracy transgranicznej i przyspieszających inwestycje, zaangażowania gigantów technologicznych w finansowanie budowy infrastruktury.
Współpraca publiczno-prywatna to podstawa. Rządy, operatorzy telekomunikacyjni tacy jak my oraz sektor prywatny muszą zjednoczyć się wokół prawdziwie zintegrowanej strategii cyfrowej. Tylko w ten sposób zapewnimy silną i bezpieczną cyfrową przyszłość dla Polski – i dla całej Europy.
AHK Polska: Podczas jubileuszowej gali będziesz pełnić rolę członka jury i oddasz głos na jednego z pięciu finalistów Polsko-Niemieckiej Nagrody Gospodarczej. Co będzie dla Ciebie szczególnie istotne przy wyborze laureata?
AM: Przy wyborze laureata Polsko-Niemieckiej Nagrody Gospodarczej kluczowe będzie dla mnie zdecydowane zaangażowanie w innowacje – szczególnie długofalowe wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu rozwoju biznesu oraz to, w jaki sposób firma nie tylko wdraża nowoczesne technologie, ale także potrafi przekuć je w realną wartość dla klientów.
Równie istotne jest dla mnie autentyczne podejście skoncentrowane na kliencie – wykraczające poza oczekiwania i budujące trwałą lojalność. Oczywiście będę też zwracał szczególną uwagę na inicjatywy, które aktywnie wzmacniają współpracę między Polską a Niemcami, wspierając kooperację przynoszącą korzyści obu gospodarkom.